13.6.05

Mis põhjustas Ferrari võidupõua?

Eilse Kanada GP ajal, kus Ferrari sõitjad Michael Scumacher ja Rubens Barrichello McLareni esipiloodi Kimi Räikkoneni järel teise ja kolmanda koha hõivasid, meenus mulle tänavune Monaco GP, mille ajal ütles sõber lause: "Huvitav, palju Ecclestone Ferrarile maksis, et nad tagasi tõmbaksid?"

FIA bosside ja Ferrari kokkumängu teemal "ärge see aasta võitke muidu kaotame publiku" ei ole ma algusest peale uskunud. Esiteks on FIA ennast viimaste aastate jooksul tõestanud usaldusväärse organisatsioonina, kes manipuleerimise asemel on pigem sunnitud tegelema laveerimisega, sest nii F1 kui ka ralli-MM-i tulevikku ohustab autotootjate tõrksus kallite sarjadega edaspidigi seotud olla. Teiseks on Ferrari vaieldamatult värvikaima ajalooga ja glamuurseim F1 meeskond ning ma ei usu, et siiamaani (Itaalia!) perekonnaärina tegutsev meeskond laseks ennast sellistesse manipulatsioonidesse kaasata.

Küll aga tundub loogiline FIA juhtide mõttekäik "reegleid tuleb muuta, et sari muutuks avatumaks ja huvitavamaks". Sellel suunal astutud sammud ongi minu meelest Ferrari suhteliselt kehvade esituste põhjuseks, sest käimasoleva ja eelmise hooaja vahel sisse viidud reeglitemuudatused olid F1 lähiajaloo kardinaalseimad.

Kui 2004. aasta alguses suutis Ferrari oma 2003. aasta mudeliga võrdlemisi mugavalt GP-delt kaksikvõite noppida andis see märku ühest - aastate vältel konkurentidest pidevalt märgatavalt suuremat eelarvet omanud Ferrari oli arendustööga teiste meeskondade eest kordades ära läinud. See oli loogiline, sest auto arendamine käis aastate vältel suunas, kus suuremaid muutusi polnud.

Enne käimasolevat hooaega olid aga muutused põhjalikud - rehvivahetuse keelamine sõidu ajal ja nõue, et mootorid peavad vastu pidama kaks GP-d on neist näitlikuimad - ning see nullis Ferrari eduseisu. Pigem mõjus see lausa tagasilöögina, sest meeskonnad, kes raha loevad (praktiliselt kõik peale Ferrari) olid juba mitu hooaega püüdnud mootorite iga nende kalliduse tõttu pikemaks muuta. Rehvide sektsioonis on Ferrari miinus aga see, et nad on ainus tippmeeskond, kes kasutab Bridgestone'i toodangut.

Viimane ongi viimaste hooaegade jooksul peamiselt keskendunud koostööle Ferrariga, kelle auto arenes stabiilselt samas suunas. Michelini klientideks olid aga Renault, McLaren, Williams ja BAR ning rehvitootja pidi arvestama kõigi meeskondade iseärasustega ehk olema arendustöös mitmekülgsem. Sellise töölaadi tulemusel aastate jooksul kogutud info paistab tänavu Michelini kasuks ja Ferrari kahjuks mängivat.

Samas olen võrdlemisi kindel, et kui reeglites uuesti sama kardinaalseid muudatusi ette ei võeta, siis hiljemalt järgmiseks hooaja suudab Ferrari, kelle eelarve on endiselt selgelt suurim, praegu tipus olevatele meeskondadele - McLaren ja Renault - järele jõuda. 2007. aastal on nad selged tiitlisoosikud, 2008. aasta MM on Ferrari ülekaalu tõttu igav ja 2009. aastal hakkab murelik FIA taas mõtlema, et midagi peab ette võtma.